Open brief aan NFU en NVZ

Mondneusmasker (IIR)

Veiligheid heeft de allerhoogste prioriteit, hierover mag geen discussie ontstaan. Om die reden is op vandaag, mede namens NU’91, een open brief verzonden aan NFU en NVZ. Hieronder is de brief te lezen.

Het coronavirus grijpt pijlsnel om zich heen. Dat leidt tot veel onrust bij zorgmedewerkers. Hoe voorkom je dat je besmet raakt, of collega’s en patiënten besmet? Wij adviseren mensen in de zorg in principe een medisch mondneusmasker (type IIR) te gebruiken. En daarvan alleen af te wijken als je dat professioneel nodig en verantwoord vindt. Wij vragen u ons advies over te nemen in de ziekenhuizen. Steeds meer zorginstellingen doen dat al. Want je moet er alles aan doen om de kans op besmetting van zorgprofessionals en patiënten zo klein mogelijk te houden.

Duidelijkheid

Veiligheid moet vooropstaan. Daar hoort een heldere en eenduidige afspraak over persoonlijke beschermingsmiddelen bij. Binnenkort komt die duidelijkheid er met een landelijke plicht om in publieke binnenruimtes een mondneusmasker te dragen. Aan die duidelijkheid ontbreekt het echter waar de meest kwetsbare Nederlanders verblijven: ziekenhuizen. Dat is in de praktijk verwarrend en onveilig. Bij sommige contacten tussen patiënt en zorgverlener zijn, volgens de huidige richtlijnen, mondneusmaskers niet nodig. Maar ook wanneer dat wel noodzakelijk is, hoeft zorgpersoneel op de gang weer geen masker te dragen. Bij de patiënt of in het lab je masker op, bij het koffieapparaat je masker af. Alsof het virus zich een paar meter verder anders gedraagt.

Heldere norm

Patiënten geven aan zich onveilig te voelen wanneer zij medewerkers zien zonder beschermende middelen. De verhalen van onze leden stromen dagelijks binnen. Wat zeg je tegen de patiënt die bijkomt van een zware operatie en je vraagt waarom verpleegkundigen rondlopen zonder bescherming? Kun je dan met droge ogen zeggen dat het veilig is? Natuurlijk niet! Het uitblijven van een heldere norm – in principe mondneusmasker dragen (tenzij je als professional anders besluit) – is ook onbegrijpelijk gezien de snelgroeiende uitval onder medewerkers. In sommige ziekenhuizen test 40 procent van de collega’s positief op Covid-19. Dagelijks sluiten ziekenhuisafdelingen omdat veel medewerkers ziek zijn.

Maximale bescherming

Het virus zal helaas nog even onder ons blijven, dus moeten we er alles aan doen om medewerkers zo lang mogelijk fit en gezond te houden én patiënten zo min mogelijk te besmetten. We weten dat het verminderen van de angst voor besmetting daarbij heel belangrijk is. Onbeschermd werken voedt die angst. Zorgmedewerkers moeten altijd over beschermende middelen kunnen beschikken. Zij en hun patiënten, úw patiënten, verdienen maximale bescherming. Aan tekorten kan het niet langer liggen, want volgens het ministerie van VWS liggen de pakhuizen met beschermende middelen vol. Ook als mondmaskers preventief worden gebruikt. Ziekenhuisbestuurders, waar wachten jullie op? Er is geen dag te verliezen in de strijd tegen corona.

Elise Merlijn, FNV Zorg en Welzijn;  Stella Salden, NU’91; Anneke Westerlaken, CNV Zorg en Welzijn; Rob Koster, FBZ vakbond voor zorgprofessionals;  Gerton Heyne, V&VN en Dianda Veldman, Patiëntenfederatie Nederland.

Vragen over corona met betrekking tot je werkplek? Bekijk onze FAQ of neem contact met ons op.

NU’91 is de onafhankelijke beroepsorganisatie voor zorgprofessionals. Tijdens de coronacrisis treedt NU’91, meer dan ooit, op als woordvoerder voor de belangen van verpleegkundigen en verzorgenden. Word lid van onze club. Samen hebben we een luidere stem en hebben wij meer daadkracht en invloed richting politiek, verzekeraars, instellingen en andere stakeholders. Samen maken wij het verschil!

2 reacties op “Open brief aan NFU en NVZ”

1. Dit is een stap in de goede richting! Ik zou daar nog graag iets aan toe willen voegen.
    Chirurgische IIR maskers hebben zeker een rol in de bescherming van ons als zorgmedewerkers.
    Daar waar sprake is van contact met of zorg van een bewezen covid 19 patient of verdenking van covid 19 een FFp2 masker te dragen.
    Chirurgische maskers houden nl geen virussen tegen. Adembeschermingsmaskers vanaf FFp2 doen dit wel. Zie specificaties van de fabrikant. Kijk eens naar de firma 3M en hun specificaties. Die zijn niet nieuw maar daar is jaren aan onderzoek aan voorafgegaan om zorgmedewerkers te beschermen.
    Dus werk je met bewezen covid 19 patienten of zware verdenking bescherm ons goed met een FFp2 masker want alleen die houdt de virussen tegen mits goed gedragen. Personeel dat besmet is op de werkvloer droeg vermoedelijk deze maskers niet. Bij ons in Zgt is de raad van bestuur hier inmiddels overgegaan tot dit advies.